Lectures recomanades del mes

Desfer la teranyina del gènere des de l’educació

 

Autoria: Isabel Carrillo Flores

Editorial: Eumo

Any: 2017

 

 

Sinopsi: 

Les belles princeses d’avui poden ser heroïnes i els prínceps valents poden mostrar maneres sensibles. Les nenes juguen a disfressar-se de blau i els nens, de rosa. És el joc de les aparences de la igualtat formal, però hi ha moltes evidències que la deconstrucció dels gèneres no penetra en les pràctiques educatives dels centres.
Per educar en l’autonomia, en la decisió lliure, cal construir alternatives pedagògiques que qüestionin les categories binàries dona/home i hetero/homo. Els cinc textos que componen aquesta obra alerten sobre un currículum ocult del gènere i les dificultats per eliminar el sexisme i les desigualtats a les aules. Isabel Carrillo Flores, Marta Burguet Arfelis, Rosa Guitart Aced, Carlos Lomas Garcia i Milagros Sáinz Ibañez analitzen el sistema educatiu actual i proposen una altra manera de mirar, sentir i pensar la realitat a través de pedagogies de l’equitat i la no-violència.

Coeducació, aposta per la llibertat

 

Autoria: Marina Subirats

Editorial: Octaedro

Any: 2017

 

 

Sinopsi:

A la nostra societat, els perfils d’homes i dones canvien, i l’educació ha de contribuir a facilitar aquests canvis. Què vol dir ser nen? Què vol dir ser nena? Coses molt diferents del que significava en el passat. Sovint, però, l’educació intenta encara imposar models antics, a vegades sense que ningú en sigui conscient. Per on cal anar? Ja no es tracta que les nenes puguin estudiar igual que els nens, vell objectiu de la coeducació. Aquesta fita ha estat aconseguida al nostre país. Ara es tracta d’un canvi cultural que elimini els prejudicis, els límits imposats a les criatures pel fet d’haver nascut amb un sexe o altre, que els obri totes les possibilitats perquè puguin ser el que són i volen ser amb total llibertat.Marina Subirats és catedràtica emèrita de Sociologia de la UAB. Fa anys que treballa en temes d’educació i coeducació, en els que ha fet aportacions molt conegudes. En aquest llibre, dedicat sobretot al professorat, planteja un repte apassionant: el de contribuir, des de les escoles i instituts, a aquest canvi cultural, el de la desaparició dels models de gènere i el cultiu de totes les capacitats humanes de les nenes, però també dels nens.

Maria Mercé Marçal- Antologia poètica

 

Autoria: Maria Mercè Marçal

Editorial: Los libros de la frontera

Any: 2005

 

 

Sinopsi: 

Maria-Mercè Marçal és autora, a més d’assajos i traduccions, dels llibres de poesia en català com “Cau de llunes (1977)”, “Bruixa de dol” (1979), “Sal oberta” (1982) i “La germana estrangera” (1985), entre d’altres. D’ençà que es va llicenciar en filologia clàssica confirma el seu gust per la poesia clàssica rimada. L’autora tampoc renuncia a la tradició popular ni tan sols en les seves últimes composicions, atorgant-ls‘hi a aquestes la riquesa rítmica, lèxica i de registres que sempre va tenir la totalitat de la seva poesia.